Имамо пепела за ауто-пут до Лондона

Није нормално да Србија гради Коридор 11 између две електране, а да не користи пепео. Годинама чекамо на то, раније није било довољно политичке воље и знања. Употребом пепела ћемо решити проблеме ЕПС-а и доста помоћи путоградњи и допринети екологији – рекао је Трифуновић. – Постоји одлука ЕПС-а да се пепео бесплатно користи за јавне пројекте инфраструктуре.

Пепео ће у наредном периоду бити коришћен за градњу ауто-путева, пруга и других инфраструктурних објеката – изјавио је државни секретар у Министарству грађевине Дејан Трифуновић.
Трифуновић је додао да на тржишту тона пепела вреди пет евра.

Професор Бранимир Ујдур, који је раније био помоћник министра за капиталне инвестиције, каже да је идеја о употреби пепела за градњу постојала још пре десет година, али да се из неког разлога с тим стало. Он је казао да је пепео добар материјал за путоградњу и да је неспоразум настао због непознавања технологије уградње летећег пепела, који се претходно мора стабилизовати да би могао да се користи.

Депоније пепела и шљаке заузимају око 1.400 хектара плодног земљишта у Србији, а годишње се произведе шест милиона тона летећег пепела, који настаје сагоревањем лигнита.

Влада Србије је прошле седмице усвојила Уредбу о употреби пепела у грађевинарству и изградњи путева у Србији. Уредбу је припремило Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, а која ће ступити на снагу 3. јула ове године, тј. за неколико дана. Уредбом се ближе прописују услови за коришћење пепела као грађевинског материјала и у Србији, будући да таква пракса у земљама САД и Европске уније постоји више од 50 година.

Пепео се користи као сировина за производњу цемента, као додатак за бетон, у изградњи путева, као агрегат, при изградњи насипа, носећих слојева коловозних конструкција, за стабилизацију тла, за побољшање механичких својстава а може се користити и при изградњи доњих стројева железничких пруга.

И за Фрушкогорски коридор

Грађевинари истичу да се употребом пепела из термоелектрана и других термоенергетских објеката могу остварити уштеде од 30 од 80 одсто у изградњи путева у поређењу с коришћењем стандардних грађевинских материјала – камен, песак, шљунак и друго.

Трифуновић је рекао да је вредност актулених инфраструктурних пројеката око пет милијарди евра, рачунајући и градњу брзе пруге БеограђБудимпешта, као и да ће Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре препоручивати употребу пепела.

Он је изразио очекивање да ће се пепео користити у градњи Коридора 11, Моравског коридора, односно ауто-пута од Појата до Прељине, Фрушкогорског коридора од Руме до Новог Сада, градњу пруге Београд–Будимпешта, обнови барске пруге и другим пројектима.